المتقین

المتقین

بررسی خصوصیات اخلاقی/عادات سالم و ناسالم
المتقین

المتقین

بررسی خصوصیات اخلاقی/عادات سالم و ناسالم

زنا

زنا
بسم الله الرحمن الرحیم

زنا

زنا از گناهان کبیره واز موجبات حد در اسلام به شمار می رود. زنا آمیزش از راه نامشروع می باشد.


بررسی کامل زنا از منظر قرآن و عترت

 

فهرست


نهی از زنا

قرآن.((و به زنا نزدیک مشوید که آن فحشاست و بد راهی است)) اسراء آیه

 امام باقر(ع):درباره آیه((و به زنا نزدیک مشوید که آن فحشاست )) , فرمود : یعنی معصیت و((نفرت انگیز)) است , زیرا خداوند زنا را دشمن می دارد و ازآن نفرت دارد فرمود : ((و بد راهی است))عذاب زنا کار از همه گنهکاران سخت تر است و زنا از بزرگترین گناهان کبیره است .

امام باقر(ع(در باره آیه ((به کارهای زشت نزدیک مشوید)):آشکارش زناست وپنهانش , داشتن رابطه دوستانه (با نامحرم).

گفتنی است که این بیان از باب تعیین و روشن کردن مصداق است وگرنه آیه منحصر به این مورد نیست.

امام صادق (ع) از حضرت مسیح روایت کرده است که مسیح می فرمودند : موسی بن عمران به شما امر کرد که زنا نکنید و من به شما امر می کنم که فکر زنا را در خاطر نیاورید چه رسد به عمل زنا زیرا آن که فکر زنا کند مانند کسی است که در عمارت زیبا و مزینی آتش روشن کند دودهای تیره ی آتش زیبایی های عمارت را خراب می کند اگر چه عمارت آتش نگیرد یعنی فکر گناه خواه ناخواه در قلب مردم تیرگی ایجاد می کند و به صفا و پاکی دل آن ها ضربه می زند و او عملا ً مرتکب آن گناه نشوند.

پیامبر خدا(ص):هیچ کار(گناه)فرزندآدم نزد خدای تبارک و تعالی سنگین تر از این نباشد که کسی پیامبری یا امامی را بکشد , یا کعبه را که خدای عزوجل قبله بندگان خود قرار داده است ویران کند , یا به حرام با زنی نزدیکی کند.

امام صادق (ع) : هرکه با زنی زنا کند از ایمان خارج میشود (ایمانش از بین می رود).

امام صادق(ع):سخت ترین عذاب را در روز قیامت آن مردی دارد که نطفه خود را دررحمی که بر وی حرام است جای دهد.

پیامبر خدا(ص): که خداوند شما را خلیفه‏ ى خود در دنیا قرار داد پس مواظب باشید که چگونه عمل میکنید زینهار بپرهیزید از زنا و ربا خوردن.

عبد الملک بن أعین گوید: از امام باقر علیه السّلام شنیدم میفرمود: هنگامى که شخص مشغول به زنا است شیطان با او در عمل شرکت جوید و هر دو با هم آن را انجام دهند و یک نطفه بیش نیست و فرزند از هر دو پیدا می‏شود و این شرک شیطان است.

پیامبر خدا(ص): زمین فریاد و ناله ای مانند فریاد آن از (ریختن آب) غسل از زنا به پروردگارش نکرده است.  

امام صادق (ع): هر کسی باک نداشته باشد چه می گوید و یا مردم درباره او چه می گویند ، و کسی که باک ندارد مردم او را بد کار مشاهده کنند ، و کسی که با محبت حرام دلش خوشحال شده و به شهوت زنا خو گرفته ، همه این افراد در دام شیطان قرار گرفته اند و از او پیروی میکنند.

حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمود : در روز قیامت به امر خدا ، بوی گندی وزیده میشود که تمام اهل محشر ناراحت میشوند ، تا اینکه نفس کشیدن بر آنها مشکل میگردد ، پس منادی ندا میکند آیا میدانید این بوی گند چیست ؟ گویند نمیدانیم و سخت ناراحتمان کرده ، پس گفته میشود : این بوی عورت زناکارانست که بدون توبه از دنیا رفته اند پس آنها را لعنت کنید که خدا آنها را لعنت کرده ، پس نمی ماند در محشر کسی مگر اینکه آنها را نفرین میکند و می گوید خدایا زناکاران را لعنت فرما.

امام علی (ع):غیرتمند , هرگز زنا نمی کند.

امام صادق (ع):سه کس در پناه خدای عزوجل باشند تا آن گاه که خداوند از حسابرسی (بندگان) فارغ شود : مردی که هرگز گرد زنا نگردد, مردی که مالش را هرگز به ربا آلوده نسازدو مردی که در این دو کار هرگز واسطه نشود.

امام صادق(ع):کسی که به زنا و دزدی و شرابخواری معتاد باشد , مانند بت پرست است .

امام صادق (ع): امیرالمؤ منین علیه السلام فرموده : دست برداشتن از گناه آسانتر از طلب توبه است ، و بسا شهوترانى یکساعت که اندوه درازى بجا گذارد   ( واقعا بسا شهوترانی یکساعت که انسان را به انواع بیماریها مانند ایدز و .... مبتلا کند و یک عمر انسان در اذیت باشد ). و مرگ دنیا را رسوا کرده و براى هیچ صاحب خردى شادى نگذاشته.

پیامبر خدا(ص):سه کس اند که خدای عزوجل با آنان سخن نمی گوید و : پیرمرد زناکار ,فرمانروای ستمکار و تهیدست متکبر.

امام صادق (ع): روز قیامت که میشود زن زیبایی را که به خاطر زیبائیش به فتنه ( و گناه ) افتاده است بیاورند ، آن زن گوید : پروردگارا تو مرا زیبا آفریدی و به همین خاطر من گرفتار فتنه و گناه شدم ، سپس ، حضرت مریم (ع) را روبرویش آورند و به او گویند : آیا تو زیبایی یا حضرت مریم (ع) ، ما او ( حضرت مریم (ع) ) را زیبا آفریدیم و دچار فتنه و گناه نگشت ، و هم چنین مرد زیبایی را که به خاطر زیبائیش به فتنه ( و گناه ) افتاده بیاورند و آن مرد گوید : بار پروردگارا تو مرا زیبا خلق کردی و از این جهت زنان به سوی من مایل شدند  و مرا به زنا انداختند ، یوسف (ع) را نزدش آورند و به او گویند : تو زیباتری یا این ؟  ما او را زیبا خلق کردیم و با این حال به گناه نیفتاد. و همچنین مرد بلا و گرفتاری دیده ای را که به خاطر ابتلایش به بلا و گرفتاری به فتنه و گناه افتادهبود آورند ، آن شخص گوید بار پروردگارا بلا را بر من سخت کردی تا دچار فتنه و گناه شدم ! پس حضرت ایوب (ع) را بیاورند و بدان شخص گویند: آیا بلای تو سخت تر بود یا بلای این ؟ او ( حضرت ایوب (ع) ) هم گرفتار بلا شد ولی به گناه نیافتاد. ( طالبان برای پی بردن به بلا و گرفتاری که به حضرت ایوب (ع) وارد شد.

قرآن.((و کسانی که معبود دیگری را با خداوند نمی‌خوانند؛ و انسانی را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز بحق نمی‌کشند؛ و زنا نمی‌کنند؛ و هر کس چنین کند، مجازات سختی خواهد دید!

عذاب او در قیامت دو چندان می‌گردد، و همیشه با خواری در آن خواهد ماند!))فرقان آیه 68 و 69

با استناد این آیه می توان گفت عذاب اخروی زناکار در قیامت دو چندان میگیردد.

 

بزرگترین زنا

پیامبر خدا(ص):زن شوهر داری که مردبیگانه ای چشمش را پر کرده باشد , مورد خشم شدید خدای عزوجل است , زیرا که اگر چنین باشد خداوند همه اعمال او را باطل گرداند و اگر به شوهر خود خیانت ورزد , بر خداست که اورابعد از عذاب دادن در قبر به آتش دوزخ بسوزاند.

پیامبر خدا(ص):شبی که به معراج برده شدم بر زنانی عبور کردم که به پستانهای خود آویزان بودند پرسیدم : ای جبرئیل اینها کسیتند؟

گفت : اینها زنانی هستند که فرزندان غیر شوهران خود را وارث اموال آنان می کنند.

امام صادق(ع):سه کس اند که خدای متعال با آنان سخن نمی گوید و پاکشان نمی کند و آنان را عذابی دردناک است یکی از آن سه نفر زنی است که به شوهر خود خیانت کند.

امام علی (ع): آیا شما را از بزرگترین زنا خبر ندهم ؟

زنی که به شوهر خود خیانت کند و از بیگانه فرزندی بیاورد و او را به شوهرخود بچسباند خداوند در روز قیامت با چنین زنی سخن نمی گوید و به او نمی نگرد و پاکش نمی کند و وی را عذابی دردناک باشد.

پیامبر خدا(ص): هرکه با زن شوهرداری زنا کند , رودخانه ای از چرکابه به طول پانصد سال راه از شرمگاه آن دو جاری شود به طوری که دوزخیان از بوی گند آنها متاذی باشند و عذابشان از همه دوزخیان سخت تر باشد.

پیامبر خدا(ص): غضب شدید و طاقت فرسای خداوند دامنگیر زن شوهرداری است که چشم های ناپاکش از نگاه های آلوده و شهوت بار به مردان اجنبی پر شده است. اگر زنی به چنین انحرافی دچارشود خداوند تمام اعمال خیر و پسندیده اش را به هدر خواهد داد و اگر از نگاه تجاوز کند و با داشتن شوهر زنا بدهد بر خداست که چنین زن بی پروا و خیانتکاری را به آتش قهرخویش بسوزاند پس از آنکه در قبر عذابش کرده باشد.

 

حکمت تحریم زنا

 امام رضا(ع):زنا به علت مفاسدی که در بردارد مانند قتل نفس , از بین رفتن و مخدوش شدن اصل و نسب , ترک تربیت کودکان ,تباه شدن موضوع ارث و میراث و امثال این مفاسد , حرام شده است .

امام صادق(ع): در پاسخ به سؤال زندیق : چرا زنا حرام شده است ؟

فرمود : چون مایه فسادو از بین رفتن ارث و میراث و انقطاع نسل است در زنا زن نمی داند که از چه کسی حامله شده وفرزند نمی داند پدرش کیست ,نه صله ارحام به جا آورده می شود و نه خویشاوندیها معلوم است .

امام علی (ع): خداوند واجب فرمود ترک زنا را برای حفظ اصل و نسب و ترک لواط را برای زیاد شدن نسل .

 

پیامدهای زنا

پیامبر خدا(ص): ای علی ! زنا شش پیامد دارد : سه پیامد در دنیا و سه دیگر در آخرت پیامدهای دنیایش این است که آبرو را می برد , مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد وپیامدهای آخرتش عبارت است از حسابرسی سخت و دقیق , خشم خدای رحمان و جاودانگی در آتش .

امام صادق(ع): از جمله  گناهانی که جلو روزی را می گیرد زناست .

امام علی (ع): زنا , فقر به بار می آورد.

پیامبر خدا(ص): چهار چیز است که اگر یکی از آنها به هر خانه ای وارد شود آن را ویران می کند و از برکت آباد نمی شود :خیانت , دزدی ,شرابخواری و زنا.

پیامبر خدا(ص): هرگاه پس از من زنا زیاد شود مرگ ناگهانی زیاد خواهد شد.

پیامبر خدا(ص): ای جوان ازدواج کن و از زنا بپرهیز که زنا ریشه های ایمان را ازدلت بر می کند. این زشتکاران با رفتار ناپسند خویش نه تنها سرمایه های معنوی خود را از دست می دهند بلکه با اشاعه ی فحشاء و بی عفّتی ، محیط اجتماع را فاسد می کنند و باعث بدبختی و سیه روزی جامعه ی خود می گردند.

امام صادق (ع):هرگاه زنا شیوع یابد , زمین لرزه ها پدیدار شود.

پیامبر خدا(ص): وقتی زنا رواج گیرد زلزله پیدا شود.

امام صادق (ع):خداوند به موسی وحی فرمود زنا نکنید که زنانتان زنا می دهند و هر که به همسر مردی مسلمان خیانت کند به همسرش خیانت کنند به هر دست بدهی از همان دست پس می گیری .

امام صادق (ع):نسبت به زنان مردم عفیف باشید تا به زنان شما عفت ورزند.

 

هر عضوی از بدن بهره ای از زنا دارد

امام صادق (ع): هیچ کس نیست مگر اینکه به گونه‌ای گرفتار گناه زنا می‌شود؛ زنای چشم، نگاه نامشروع است؛ زنای لب، بوسیدن حرام است و زنای دست، لمس به شهوت؛ هرچند فرْج تحریک شود یا نشود.

در روایات و احادیث اهل بیت (ع) آمده است:
زنای زبان گفتار با لذت با نامحرم است.
زنای چشم دیدن با لذت نامحرم است.
زنای دست، لمس نامحرم است.
زنای گوش شنیدن با لذت صدای نامحرم است.
زنای ذهن، اندیشیدن درباره نامحرم است.

مسیح(ع):هر زنی که خود را خوشبو کند و بیرون رود تا بویش به مشام دیگران رسد ,زناکار است و هر چشمی ( که او را بنگرد ) زناکار است .

مسیح(ع): نباید به آنچه (زنی)که تعلق به تو ندارد خیره شوی , چه تا زمانی که چشم خود را نگه داری هرگز مرتکب زنا نشوی اگر توانی که (حتی) به جامه زن نامحرم نگاه نکنی چنین کن .

 

حد زنا

قرآن.((زن و مرد زناکار را هریک صد تازیانه بزنید و اگربه خدا و روز واپسین ایمان دارید مبادا که در دین خدا نسبت به آن دو دستخوش رافت و ترحم شوید و باید که به هنگام مجازات آن دو گروهی از مؤمنان حاضر باشند)).

امام کاظم(ع):زناکار را باید به سخت ترین ضربت تازیانه زد و مفتری را باید با ضربات متوسط حد زد.

 امام رضا(ع): علت آن که بر پیکرزناکار باید با سخت ترین ضربات تازیانه زد , این است که بدن مرتکب زنا شده و با تمام وجود از آن لذت برده است لذا تازیانه به عنوان کیفر بدن و درس عبرت برای دیگران قرار داده شده است و زنا بزرگترین جنایت است .

زنای محصنه:اگر با زن شوهر دار زنا شود حرمت و عقوبت آن شدیدتر خواهد بود چنانچه حد زنا صد تازیانه ولی حد زنای محصنه قتل و سنگسار است.

حدود شدید:حدود که در اسلام برای این عمل شنیع تعیین شده یکی از موجبات جلوگیری از شیوع آن است که ضمن پنج فرع بیان می شود»

1-اگرکسی با محارم نسبی خود مانند(خواهر،دختر، عمه، خاله، دختر برادر،دختر خواهر)زنا کند باید او را کشت.

2-اگر کسی شخصی را ببیند که با زنش زنا می کند و از ضرر ایمن باشد می تواند هر دو را بکشد.

3-هرگاه کافری با زن مسلمانی زنا کند یا مسلمانی که سه دفعه حد زنا خورده، در مرتبه چهارم باید کشته شود.

 

راههای اثبات زنا

قرآن.((و کسانی که زنان پاکدامن را متهمّ می‌کنند، سپس چهار شاهد (بر مدّعای خود) نمی‌آورند، آنها را هشتاد تازیانه بزنید و شهادتشان را هرگز نپذیرید؛ و آنها همان فاسقانند!))نور آیه 4

چهار نفر شاهد عادل از روی یقین و قطع و با صراحت تمام گواهی دهند که صدور آن عمل را آشکارا از او دیده اند در این صورت اسلام مقرر داشته است که هر گاه مرتکب زنا, مجرد و عزب یاشد تنها با صد ضربه تازیانه درباره او اکتفا شود.

حد سنگسار کردن درباره زناکاری است که متاهل باشد و در عین تاهل و بدون هیچگونه ضرورت و حاجتی بلکه به صرف هوسبازی و شهوترانی چنین عمل زشتی را مرتکب شده باشد.«برای اطلاع بیشتر از حد زنا به رساله توضیح المسائل مراجعه نمایید»

 

کیفر زنای به عنف

 امام باقر(ع):در پاسخ به سؤال ازحکم مردی که به زور به زنی تجاوز کند , فرمود : باید کشته شود خواه دارای همسر باشد یانباشد.

 امام صادق(ع): هرگاه مرد به زور به زن تجاوز کند کیفرش یک ضربت شمشیر است , خواه بر اثر آن بمیرد یا جان به دربرد.

 

زنا زاده

قرآن.((هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نکشد و اگرگرانباری کسی را به حمل کردن بار خود فرا خواند , هر چند خویشاوند او باشد , از حمل آن سرباز زند تو فقط کسانی رابیم می دهی که از پروردگارشان , در نهان , بیمناکند و نماز می گزارند و هر که پاک شود برای خود پاک شده است وسرانجام همه به سوی خداست)).

قرآن.((اگر ناسپاسی کنید , خدا از شما بی نیاز است و ناسپاسی را برای بندگانش نمی پسندد و می پسندد که سپاسگزار باشیدو هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی کشد بازگشت همه شما به سوی پروردگارتان است او شما را از کارهایی که می کرده اید آگاه می کند و او به آنچه در دلها می گذرد آگاه است )).

قرآن.((هرکه هدایت شود به سود خود هدایت شده و هر که گمراه شود به زیان خود گمراه شده است و هیچ کس بار دیگری را برندارد و ما هیچ قومی را عذاب نمی کنیم تا آن گاه که برایشان پیامبری بفرستیم)).

قرآن.((آیا به آنچه در صحیفه های موسی آمده خبر داده نشد؟ و از ابراهیم که حق رسالت را ادا کرد؟ که هیچ کس بار گناه دیگری را بر ندارد؟)).

پیامبر خدا(ص):زنا زاده هیچ مسؤولیتی در قبال گناه پدر و مادر خود ندارد.

 

مرد بی غیرت

((غیرت)) یکی از کمالات انسانی است که دست پرتوان آفرینش، اسباب آن را در وجود آدمی تعبیه کرده است. غیرت ورزی در حد عالی آن، لازمه انسانیت آدمیان مخصوصاً مؤمنان پرهیزکار است. 

امام علی (ع):خداوند برای مؤمن، غیرت می ورزد، پس او نیز باید غیرت آورد. هر کس غیرت نورزد، دلش وارونه است.

امام باقر(ع):خداوند نماز سه نفر را نمی پذیرد : یکی از آنها مرد بی غیرت است که با زنش زنا می شود.  

پیامبر خدا(ص): بوی بهشت از مسافت پانصد سال راه شنیده میشود ولی عاق والدین و دیوث آن را نمی شنوند . عرض شد : ای رسول خدا دیوث کیست ؟ فرمود کسی که زنش زنا دهد و او بداند.

-عرض شد ای رسول خدا ! بی غیرت کیست ؟ فرمود : مردی که زنش زنا می دهد و او از آن اطلاع دارد.

 

منابع

سایت ویکی فقه

میزان حکمه

گناهان کبیره

خصال

مکارم الاخلاق

لئلی الاخبار 

وسائل الشیعه

اصول کافی

حیات القلوب

ارشاد القلوب

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال

نهج الفصاحه

جامع الاخبار

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.