المتقین

المتقین

بررسی خصوصیات اخلاقی/عادات سالم و ناسالم
المتقین

المتقین

بررسی خصوصیات اخلاقی/عادات سالم و ناسالم

عشق

عشق
بسم الله الرحمن الرحیم

عشق

محبت وقتی که به آن حالت برسد " عشق " نامیده می‌شود، به یک حالتی که زمام فکر و اراده انسان را می گیرد، بر عقل و بر اراده تسلط پیدا می‌کند و لهذا حالتی می‌شود شبه جنون ، یعنی عقل را دیگر در آن جا حکمی نیست.


بررسی کامل عشق از منظر اجتماع ، قرآن و عترت

 

فهرست:

 

انواع عشق

دو نوع عشق قائل هستند: (عشق جنسی و جسمانی یا حیوانی)، و (عشق معنوی(روحانی)، و می‌گویند زمینه عشق روحانی در همه افراد بشر وجود دارد. 

1-عشق جنسی و جسمانی یا حیوانی

این نوع عشق سرچشمه و منشاء آن «شهوت» و مخصوصاً «شهوت جنسی» است و از وجود مشترک انسان و سایر حیوانات است،که جز طغیان و فوران و طوفان شهوت چیزی نیست.از مبادی جنسی سرچشمه می گیرد و به همان جا ختم می شود.این نوع عشق را بعضاً «عشق مجازی» یا «ضد عقل» می نامند.

افزایش و کاهش این عشق بستگی زیادی دارد به فعالیتهای فیزیولوژیکی دستگاه تناسلی و قهرا به سنین جوانی، با پا گذاشتن به سن از یک طرف و اشباع غریزه جنسی از طرف دیگر کاهش میابد و منتفی می گردد.

جوانی که از دیدن رویی زیبا و مویی مجعد به خود می لرزد و از لمس دستی ظریف به خود می پیچد، باید بداند جز جریان مادی حیوانی در کار نیست.این گونه عشق ها به سرعت می آید و به سرعت می رود،قابل اعتماد و توصیف نیست،خطرناک است،فضیلت کش است و انسان را به سوی هیچ فضیلتی سوق نمیدهد، اما اگر در وجود آدمی رخنه کرد و در برابر نیروی عفاف و تقوا قرار گرفت و روح فشار آن را تحمل کرد ولی تسلیم نشد، به روح قوت می بخشد.

متاسفانه در جامعه ما از این قبیل عشق ها و دوستی هایی که نام عشق را بر آن نهادند زیاد شده و عاقبت آن چیزی جز گناه ،زنا و روابط نامشروع چیز دیگری نیست.

اکثر قریب به اتفاق دخترانی که رابطه دوستی طولانی مدت با پسران دارند در آغاز رابطه دوستی علی رغم تصورشان درگیر روابط جنسی خواسته یا عمدتا ناخواسته می شوند.
بر اساس نتایج یک پژوهش که در شمال شهر تهران انجام شده است اکثر دختران طی ۲ سال اول رابطه خود باجنس مخالف، درگیر روابط جنسی می شوند.
این در حالی است که تقریبا همه دختران مورد مطالعه در ابتدای برقراری رابطه دوستی تصور می کرده اند که از درگیری جنسی مصون بوده، مهارت و قدرت کافی را در کنترل و هدایت روابط و دوستی دارند.
در بخش دیگری از این مطالعه آمده است اکثر قریب به اتفاق آنها در آغاز روابط دوستی با پسران بر این باور بودند که آنها خیلی زرنگ تر از آن هستند که دوستشان بتواند از آنها سوء استفاده جنسی کند.                                                       

در این رابطه بیشتر بدانید: 

 پسران در روابط دوستی به هوس و غریزه جنسی خود بیشتر بها می‌دهند و پس از اولین ارتباط جنسی دچار وابستگی جنسی می‌شوند یعنی رابطه جنسی آنها گسترده‌تر می‌شود. آنها در تمامی ملاقات‌های بعدی دنبال فرصتی برای تأمین این نیاز هستند و تا زمانی که طرفشان پاسخ‌گوی این نیاز باشد این رابطه ادامه دارد. اما هر زمان که طرفشان از رابطه جنسی خودداری کند یا اخلاق و رفتار پسر تغییر می‌کند یا مدام بهانه‌گیری می‌کند یا آن رابطه را برهم می‌زند. دختران تا زمانی که به فردی احساس نداشته باشند و وابستگی احساسی پیدا نکنند نمی‌توانند رابطه جنسی را با آن فرد تجربه کنند. ترجیح می‌دهند این رابطه از روی عشق و دوطرفه باشد. از اینکه بدون احساس تن به چنین رابطه‌ای بدهند بیزارند. دختران پس از رابطه جنسی دچار وابستگی بیشتری می‌شوند و بیشتر دوست دارند مورد توجه احساسی طرف مقابل قرار بگیرند.

دختر می‌گوید: دوستم گفته، که فقط مرا به‌خاطر خودم می‌خواهد نه برای سوء‌استفاده جنسی. در مقابل پسر هم می‌گوید: بیچاره دختر، نمی‌داند هدف واقعی من ازدواج و خوشبخت‌ کردن او نیست. حالا که پسر اعتماد دختر را جلب کرده است و با زرنگی هم به دختر قبولانده که او را زن آینده‌اش می‌داند و به‌عنوان شریک زندگی دوستش دارد، زمینه را برای منظورش مهیا می‌بیند و به او می‌گوید که ما اکنون از طریق قلب‌هایمان باهم زن و شوهر هستیم، چرا تا فراهم ‌شدن زمینه ازدواج، خودمان را از لذت جنسی محروم کنیم. بیا از همین حالا رابطه‌ای جنسی برقرار ‌کنیم.

متأسفانه بعضی از دخترها هم برای اینکه رضایت پسر را جلب کنند مرتکب این اشتباه بزرگ می‌شوند و تقاضای رابطه جنسی او را قبول می‌کنند. غافل از اینکه پسرها هیچ‌وقت با کسی که قبلاً با او دوست بوده‌اند و یا رابطه جنسی داشته‌اند، هرگز ازدواج نمی‌کنند. دخترها نیز با این اشتباه نه ‌تنها خودشان را ارزان فروخته‌اند، بلکه پسران با دیدن این رفتار، آنها را افرادی هرزه تلقی می‌کنند. چون پسرها این کار دختران را به‌حساب سست ‌بودنشان می‌گذارند و می‌گویند، اگر فرد دیگری هم این تقاضا را داشته باشد، احتمال دارد که به او هم جواب مثبت بدهد.

البته مطلب بالا، یکی از حالات دوستی دختر و پسر بود که پسرها با وعده ازدواج، دخترهای جوان را خام می‌کنند و به سوءاستفاده جنسی از آنها می‌پردازند.

در بین دخترها کسانی هستند که از سادگی و پاکی بعضی از پسرها سوء‌استفاده و آنها را در دام عشق پوشالی خودشان گرفتار می‌کنند. هر روز به بهانه‌های مختلف از جمله سالگرد تولد، جشن تولد فلان دوست، خرید لوازم آرایشی ـ بهداشتی، خوش‌گذرانی در کافی‌شاپ، خرید کارت شارژ موبایل و... شروع به خالی‌کردن جیب پسرها می‌کنند. این کار آنها هم بدون هزینه نیست و باید در عوض نیازهای جنسی پسر را برآورده کنند؛ که آن‌هم به قیمت از‌دست‌دادن نجابتشان تمام می‌شود                                                          .

این نوع روابط عشقی اگر به ازدواج منجر شود مشکلاتی زیادی بهمراه دارد مانند شک و عدم اعتماد به شریک زندگی که درصد بالایی از از طلاق را به خود اختصاص داده است که به آن «طلاق عاطفی» می گویند.

 

اساس عشق جنسی یا حیوانی و نگاه به نامحرم

معمولا این نوع عشق که قبل از ازدواج بین پسر و دختر ایجاد می شود حاصل نگاه به نامحرم است و با گناه آغاز میشود و اساساً چیزی که بر پایه گناه ایجاد میشود مانند بنایی بر  لبه پرتگاه می ماند

قرآن.(( کسی که اساس آن را بر کنار پرتگاه سستی بنا نموده که ناگهان در آتش دوزخ فرومی‌ریزد؟))توبه آیه 109

امام علی (ع): بسا نهال عشقی که از نیم نگاهی کاشته شده است .

امام علی (ع): چشم ها دام های شیطانند.

پیامبر خدا(ص):از نگاه های زیادی بپرهیزید, زیرا که آن تخم هوس می پراکند و غفلت می زاید.

امام علی(ع):هرگاه چشم شهوت بین باشد, دیده عاقبت بینی دل کور شود.

امام صادق (ع): در پاسخ به سؤال از عشق , فرمود: دلهایی از یاد خدا تهی می گردد و خداوند محبت غیر خود را به آنها می چشاند.

امام صادق (ع): ای پسر جندب ,عیسی بن مریم به یاران خود گفت : از نگاه کردن بپرهیزید, زیرا که آن بذرشهوت در دل می کارد و این خود برای به فتنه و گناه انداختن صاحب آن نگاه کافی است خوشا به حال کسی که دیده اش را دردل خویش قرار داد و آن را در چشم خودقرار نداد.

مسیح (ع):از نگاه کردن به آن چه منع شده است بپرهیزید, زیرا که آن تخم شهوت ها و گیاه گناه است .

 

فرجام عشق

امام علی(ع):هرکه شیفته چیزی شود آن چیز دیده اش را کور و دلش را بیمار گرداند,چنین کسی با دیده ای ناسالم می نگرد و با گوشی ناشنوا می شنود, شهوتها خرد او را از هم گسیخته و دنیا دلش را میرانده است . 

امام علی(ع):اگر از هوس خویش فرمان بری , تو را کر و کور گرداند و بازگشتگاه(آینده و فردای قیامت)تو را تباه سازد و به هلاکتت افکند. 

امام علی(ع):هوا و هوس , شریک کوری(دل وبصر)است .

 

پاداش عاشق پاکدامن

پیامبر خدا(ص):هر که عاشق شود و خود را پاک نگه دارد و با این حال بمیرد, شهید مرده است.

پیامبر خدا(ص):هر که عاشق شود و عشق خویش را کتمان کند و پاکدامنی ورزد و با این حال بمیرد, اوشهید است.

پیامبر خدا(ص):هر که عاشق شود و عشق خود را بپوشاند و پاکدامنی ورزد و صبوری کند, خداوند او رابیامرزد و به بهشت برد.

امام علی(ع) :کسی که در راه خدا جهاد کند و به شهادت رسد, اجرش بیشتر از آن کسی نیست که بتواند گناه کند و عفت ورزد.

 

«مودت» و «رحمت»

در قرآن کریم رابطه میان زوجین را با کلمه «مودت» و «رحمت» تعبیر می کند و این نکته بسیار عالی است ، اشاره به جنبه انسانی و فوق حیوانی زندگی زناشویی است.

اشاره به این است که عامل شهوت تنها رابط طبیعی زندگی زناشویی نیست؛ رابط اصلی،صفا و صمیمیت و اتحاد دو روح است و به عبارت دیگر آنچه زوجین را به یکدیگر پیوند یگانگی می دهد مهر و مودت و صفا و صمیمیت است نه شهوت که در حیوانات هم هست.

قرآن.(( و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکّر می‌کنند!))روم آیه 21

 

2-عشق معنوی(روحانی)

گفتیم که عشق و محبت منحصر به عشق حیوانی جنسی نیست بلکه نوع دیگری از عشق و جاذبه هست که در جوی بالاتر قرار دارد و اساساً از محدوده ماده و مادیات بیرون است و از «فطرت» سرچشمه می گیرد، و شهوت در آن راه ندارد و در حقیقت فصل ممیز جهان انسان و جهان حیوان است و آن عشق معنوی و انسانی است.

و این عشق است در آیات بسیاری از قرآن با واژه «محبت» و احیاناً «ود» یا «مودت» از آن یاد شده.

این آیات در چند قسمت قرار گرفته اند:

1-آیاتی که در وصف مومنان است و از دوستی و محبت عمیق آنان نسبت به خداوند یا نسبت به مومنان سخن گفته است:

قرآن.(( ومن الناس من یتخذ من دون اللَّه أندادا یحبونهم کحب اللَّه والذین آمنوا أشد حبا للَّه ـ بعضی از مردم، معبودهایی غیر از خداوند برای خود انتخاب می‌کنند؛ و آنها را همچون خدا دوست می‌دارند. امّا آنها که ایمان دارند، عشقشان به خدا شدیدتر است))بقره 165

پیامبر خدا(ص): خدای عزوجل می فرماید: هرگاه اشتغال به من بر جان بنده غالب آید,خواهش و لذت او را در یاد خودم قرار دهم و چون خواهش و لذتش را در یاد خودم قرار دهم عاشق من گردد و من نیز عاشق او و چون عاشق یکدیگر شدیم پرده میان خود و او را بالا زنم وآن(مشاهده جلال و جمال خود)را بر جان او مسلط گردانم , به طوری که وقتی مردم دچار سهو و اشتباه می شوند, او دستخوش سهو نمی شود.

قرآن.((والذین تبوءوا الدار والإیمان من قبلهم یحبون من هاجر إلیهم ولا یجدون فی صدورهم حاجة مما أُوتوا ویؤثرون على أنفسهم ولو کان بهم خصاصة  ومن یوق شح نفسه فأولئک هم المفلحون ـ  و برای کسانی است که در این سرا [= سرزمین مدینه‌] و در سرای ایمان پیش از مهاجران مسکن گزیدند و کسانی را که به سویشان هجرت کنند دوست می‌دارند، و در دل خود نیازی به آنچه به مهاجران داده شده احساس نمی‌کنند و آنها را بر خود مقدّم می‌دارند هر چند خودشان بسیار نیازمند باشند؛ کسانی که از بخل و حرص نفس خویش باز داشته شده‌اند رستگارانند!))حشر آیه 9

قرآن.((إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا مسلّماً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، خداوند رحمان محبّتی برای آنان در دلها قرار می‌دهد!))مریم 96

 

2-آیاتی که از دوستی خداوند نسبت به مومنان سخن می گویند:

قرآن.((ان الله یحب التوابین و یحب المتطهرین

خدا دوست دارد توبه کنندگان و پاکیزگان را.بقره 222

والله یحب المحسنین

خدا دوست دارد نیکوکاران را.آل عمران 148

ان الله یحب المتقین

خدا دوست دارد تقوا پیشگان را.توبه 4 و 7

ان الله یحب المقسطین

خدا دوست دارد عدالت کنندگان را.حجرات 9 و ممتحنه 8)).

 

3-آیاتی که متضمن دوستی های دو طرفه و محبتهای متبادل است،دوستی خداوند نسبت به مومنان و دوستی مومنان نسبت به خداوند:

قرآن.((قل إن کنتم تحبون اللَّه فاتبعونی یحببکم الله ویغفر لکم ذنوبکم  والله غفور رحیم  بگو: «اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید! تا خدا (نیز) شما را دوست بدارد؛ و گناهانتان را ببخشد؛ و خدا آمرزنده مهربان است.»))آل عمران 31

قرآن.((فسوف یأتی اللَّه بقوم یحبهم ویحبونه پس بزودی خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند.))مائده 54

و همین علاقه و محبت است که ابراهیم برای ذریه اش خواست

قرآن.(( پروردگارا! من بعضی از فرزندانم را در سرزمین بی‌آب و علفی، در کنار خانه‌ای که حرم توست، ساکن ساختم تا نماز را برپا دارند؛ تو دلهای گروهی از مردم را متوجّه آنها ساز؛ و از ثمرات به آنها روزی ده؛ شاید آنان شکر تو را بجای آورند!))ابراهیم 37

و پیامبر (ص) نیز به دستور خداوند بزرگ برای خویشانش طلب کرد

قرآن.(( بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست‌داشتن نزدیکانم [= اهل بیتم‌]))شوری 23

پیامبر خدا (ص): بار خدایا! حسن و حسین را دوست بدار و دوستداران آن دو را نیز دوست بدار

پیامبر خدا (ص): اگر همه ى مردم بر محبّت على بن ابى طالب (ع) گرد مى آمدند ، هرگز خداوند آتش جهنّم را نمى آفرید .

امام علی (ع): هر که ما را دوست دارد باید مثل ما عمل کند و لباس پرهیزگاری را جامه و پوشش خود قرار دهد.

این عشق انسان را از خودی و خود پرستی بیرون می آورد. خود پرستی حصار است،عشق این حصار را میشکند.

 

4-عشق مادر به فرزند:از جمله عشق های معنوی است مادری که تا دیروز تا لنگ ظهر می خوابید ولی امروز به عشق فرزند خویش نصف شبها با ناله کودک خود از خواب برمی خیزد و مواقعی که کودک مریض است تا صبح بیدار می ماند. آری اینگونه است که عشق معنوی انسان را دگرگون میکند و فضائل اخلاقی را آشکار میکند.

پیامبر خدا (ص): بهشت زیر قدم‏هاى مادران است. 

 

منابع

سایت ویکی فقه

تبیان

مناقب آل ابی طالب

جاذبه و دافعه امام علی (ع)

میزان حکمه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.