المتقین

المتقین

بررسی خصوصیات اخلاقی/عادات سالم و ناسالم
المتقین

المتقین

بررسی خصوصیات اخلاقی/عادات سالم و ناسالم

ویژگی متقین در احادیث

بسم الله الرحمن الرحیم


بررسی کامل ویژگی متقین در احادیث

 

 

ویژگی متقین در احادیث

امام علی(ع):  همه تقوا پیشگان سخاوتمند، پاکدامن و نیکوکارند.

امام علی(ع):  تقواپیشگان در دنیا اهل فضایلند، گفتارشان راست و درست، روششان میانه روی و رفتارشان متواضعانه است.

امام علی(ع):  کسی که در دلش تقوای الهی باشد حسد در آن دل داخل نشود.

امام حسن مجتبی (ع): زیرک ترین و هوشیارترین افراد، شخص باتقوا و پرهیزکار می باشد؛ احمق و نادان ترین افراد، کسی است که تبه کار و اهل معصیت باشد؛ گرامی ترین و باشخصیّت ترین افراد، آن کسی است که به نیازمندان پیش از اظهار نیازشان، کمک نماید.

امام صادق(ع) :هرگز گریه آنان تورا نفریبد, بلکه تقوا در دل است .

امام محمد باقر(ع): ثروتمندان واقعی همان تقواپیشگانند که اندک دنیا آنان را بینیاز کرده و کم خرجند. اگر خیر و خوبی را فراموش کنی، به یادت میآورند و اگر به آن عمل نمایی یاریات میرسانند.

ابو بصیر از امام باقر(ع) نقل میکند که فرمود:امیرالمؤمنین (ع) میفرمود: اهل تقوا نشانه هایی دارند که با آن شناخته میشوند: راستگو، و ادای امانت، و وفای به عهد، و کم بودن فخر فروشی و بخل، و صله رحم، و مهربانی با ضعیفان، و کم بودن انس با زنان، و بخشش کردن، و خوش اخلاقی، و وسعت بردباری، و پیروی نمودن از دانش در آنچه به خدا نزدیک میکند، و طوبی برای آنان است و سرانجام نیکی دارند و طوبی درختی در بهشت است که ریشه آن در خانه پیامبر خدا (ص) است و هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه در خانه او شاخهای از شاخه های آن است و دل او چیزی را نمیخواهد مگر اینکه این شاخه نزد او میآورد و اگر سوار کار تند روی صد سال در سایه آن بتازد، از آن بیرون نرود و اگر کلاغی از کنار ریشه آن پرواز کند به بالای آن نمیرسد اگر چه از پیری سفید گردد، آگاه باشید که برای آن رغبت کنید، همانا مؤمن، مشغول خویشتن است و مردم از او در راحتی هستند، وقتی شب بر او فرا رسد صورت خود را زمین گذارد و با بهترین عضوهای بدنش خدا را سجده کند و با کسی که او را آفریده برای آزادی از جهنم مناجات نماید، چنین باشید.

امام باقر(ع):به راستی که توانگران واقعی همان پرهیزگارانند, اندک دنیا آنان را بی نیاز کرده و کم خرج و زحمت هستند اگر خیر و خوبی را فراموش کنی , به یادت می آورند, اگر به آن عمل کنی کمکت می کنند شهوت ها و لذت های خود راپشت سرشان انداخته اند و طاعت پروردگارشان را پیش روی خود نهاده اند و به راه خیر و به دوستی دوستان خدا چشم انداخته اند و آنان را دوست می دارند وآنان را ولی خود کرده اند و از ایشان پیروی می کنند.

امام علی(ع):  در هنگام پیش آمد شهوت ها و لذت هاست که پارسایی تقوا پیشگان معلوم می شود.

پیامبر خدا(ص):  پرهیزگار شش چیز است: 1- از خدا میترسد، 2- از تنگنای الهی بر حذر است، 3 و 4- شب به روز و روز را به شب میرساند گوئی او را میبیند، 5- امور دنیائی او را محزون نسازد، 6- و به سبب خوش خوئی هیچ چیز از دنیا بر او دشوار نشود.

پیامبر خدا(ص):بنده به مرتبه پرهیزگاران نرسد, مگر آن گاه که آن چه را بلامانع است به خاطر ترس از افتادن در آن چه اشکال دارد, رها کند.

پیامبر خدا(ص):پرهیزگاران کسانی هستند که , به خاطر ترس از افتادن در شبهه , از آن چه هم که جای پرهیز ندارد پرهیز کنند و از خدا پروانمایند.

پیامبر خدا(ص):در سفارش خود به ابوذر, فرمود:ای ابوذر, آدمی از پرهیزگاران نباشد, مگر آن گاه که حسابرسی او از نفسش سخت تر ازحساب کشیدن شریک از شریکش باشد و بداند که از کجا می خورد, از کجا می آشامد و از کجامی پوشد, آیا این ها از راه حلال است یا از حرام ؟ . 

امیر المؤمنین(ع)می فرمود: تقواپیشگان نشانه هایی دارند که با آن ها شناخته می شوند: راستگویی , امانتداری , وفای به عهد کم آمیختن با زنان , احسان کردن بی دریغ , خوش خویی , بردباری زیاد و پیروی از علمی که به خداوند عزوجل نزدیک می کند.

امام علی (ع): پرهیرگار را سه نشانه است : اخلاص در عمل ,کوتاهی آرزو و بهره گرفتن از فرصت ها.

امام علی (ع): به یاد خدا بودن ، شیوه پرهیزکاران است.

امام علی (ع):تقوای خدا, دوستان خدا را از ارتکاب حرام هایش نگهداشت و ترس از او را قرین دل هایشان ساخت , تا بدان جا که شب هابیدارشان نگه داشت و در روزهای گرم به تحمل تشنگی (روزه داری)وا داشت و رنج را بر آسایش ترجیح دادند و تشنگی را بر سیرابی و اجل را نزدیک دیدند و به کار و عمل شتافتند.

جابر، از امام باقر (ع) گوید: به من فرمود: ای جابر، آیا کسی که خود را به شیعه بندد همینش بس باشد که دوستی ما خاندان را دارد، به خدا شیعه ما نباشد جز کسی که تقوای الهی پیشه کند و او را فرمان برد، شیعه های ما شناخته نمیشوند جز به نشانه تواضع و خشوع و امانتداری و کثرت یاد خدا و روزه و نماز و نیکی کردن به پدر و مادر و وارسی حال همسایگان از درویشان و مستمندان و بدهکاران و یتیمان و راستگوئی و خواندن قرآن و نگه داشتن زبان از مردم جز به ذکر خیر و آنها امین عشائر خودند در هر چیز. جابر گوید: من گفتم: یا ابن رسول الله، امروزه ما کسی را بدینسان نشناسیم، فرمود: ای جابر، مبادا روشهای مردم تو را به این عقیده کشند که برای مرد همین بس باشد که گوید: من علی را دوست دارم و پیرو اویم و سپس با این گفته زبانی فعال نباشد، اگر گوید:من رسول خدا (ص) را دوست دارم و رسول خدا(ص) بهتر از علی (ع) است و سپس پیروی از شیوه او نکند و به روش او کار نکند دوستی او برای وی سودی ندهد، از(معصیت) خدا بپرهیز و برای خدا کار کنید، به راستی میان خدا و کسی خویشی نیست، دوستترین بنده ها نزد خدا عز و جل و ارجمندترینشان نزد او با تقواتر و مطیعتر آنها است نسبت به او، ای جابر، به خدا نتوان نزدیک شد به خداوند تبارک و تعالی جز به اطاعت، با ما برات آزادی از دوزخ نیست و احدی را بر خدا حجتی نیست، هر که مطیع خدا است، دوست ما است و هر که نافرمان خدا است دشمن ما است، نتوان به ولایت ما رسید جز با عمل و ورع.

امام باقر (ع): شیعه ما تنها کسی است که تقوا پیشه و مطیع خداوند باشد.

از محمد بن مسلم، از امام باقر (ع) فرمود: هر مذهبی شما را با خود نکشاند، به خدا شیعه ما نیست جز کسی که اطاعت خدا عز و جل کند.

امام علی (ع): در صفات تقوا پیشگان: یکی از محبوب ترین بندگان خدا در نزد او بنده ای است که خداوند او را در برابر نفسش یاری رسانده است راه خود را دیده , و آن را پیموده و نشانه راهیابی خویش را شناخته و سختی ها و خطرات آن را در نوردیده و به محکمترین حلقه ها واستوارترین ریسمان ها, چنگ زده است .


منابع

تحف العقول

میزان الحکمه

خصال

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.